Tajemství kompozice: Zlatý řez ve focení – podrobný návod + video

Zlatý řez je princip harmonie zahlédnutelný v krásách přírody i v obrazech starých mistrů. To ví každý, že? Ale jak ho OPRAVDU používat při focení? A je OPRAVDU tak důležitý? Na to už je odpovědět překvapivě o dost těžší – tady je můj praktický průvodce sepsaný jako součást velkého online kurzu o kompozici.

Proč píšu tenhle článek? V uplynulých měsících jsem chystal nový velký online kurz o kompozici, a pojem zlatý řez tam samozřejmě nesměl chybět. Je mu věnovaný speciální půlhodinový díl plus kratší video Zlatý řez v praxi – na kole Valašskem, který si můžete pustit už nyní právě u tohoto článku – celý kurz můžete prozkoumat zde: Tajemství kompozice pro foťáky i mobily.

Prozkoumat kurz Tajemství kompozice

Dost jsem se u vysvětlování zlatého řezu zapotil (nejen na onom kole), celé to téma je, podobně jako vše kolem kompozice, tak trochu mile záhadné a neuchopitelné.

Tu je tedy stručné shrnutí a pokud budete mít pocit, že vše je nějak zmatené, máte pravdu. Ale já za to (výjimečně) nemohu.

Zlatý řez ve fotografování
Pokud si budete hrát, zlaté řezy najdete ledaskde. Na této fotce z Libye je  opravdu důležitým prvkem harmonie: když budeme zkoumat horizontální linii, oko této dámy leží přesně ve zlatém „poměru“…

Jediná jistota: co to je zlatý řez

Tedy popořádku: co to je ten zlatý řez? Většinou si představíme onu spirálu vepsanou tak nějak podivně do obdélníku, že?

Ale: zlatý řez je jedno jediné: poměr o hodnotě zhruba 1,62. Vznikne tak, že úsečku rozdělíme na dvě části a platí přitom, že: poměrně celé délky k delší části je stejný jako poměr delší části k té kratší.

Nejlépe to je vidět na ilustraci  níže – opravdu je dobré investovat deset dvacet vteřin a pochopit, že definici je opravdu hodně jednoduchá a opravdu jde o poměry vzdáleností, ne složité obrazce.

Zlatý řez ve fotografování
Tím podstatným na této ilustraci není ona (tzv. Fibonacciho) spirála, ale ona „nudná“ usečka dole. Když celý úsek A + B vydělíme delší stranou A, dostaneme 1,61. A to samé číslo vyjde při prostém vydělení A:B… Právě to je onen „zlatý poměr“, tedy 1,61… Ilustrace: Depositphotos.com

Jenže: v češtině tradičně říkáme právě “řez”, názornější by ale bylo říkat “zlatý poměr”, což se však u nás – na rozdíl od jiných jazyků – moc nepoužívá.

Až od tohoto poměru se odvozují další pomůcky pozoruhodných vlastností – například onen “zlatý obdélník”, v němž jsou tyto poměry vepsány, nekonečná “zlatá spirála”, překvapivě šikovný “zlatý trojúhelník”, zkrátka mnoho geometrických tvarů, které často opravdu skvěle fungují v harmonii fotografie (a vůbec všeho).

Zlatý řez ve fotografování
Jedna z možností, jak sestrojit zlatý řez, nebo zlatý obdelník. Čtverec rozdělíme na půlku. Spojnici rohů poté necháme „spadnou“ dolů – a vznikne mám krásný zlatý poměr / řez / obdélník. Ilustrace: Depositphotos.cz

Jak to funguje: Ideální poměr podporuje krásno

A co s tím tedy v praxi? Pokud zalistujete rychlopříručkami o focení nebo zadáte pár dotazů do vyhledávačů, vše bude vypadat jednoduše. Stačí prostě umisťovat ono důležité v obrazu na průsečíky oněch křivek a krásno přijde.

V těch článcích obvykle bude nějaká fotka jako ta níže – prostě jsem jako zkušený fotograf cvakl mobilem Pražský hrad a umístil ho do zlatého řezu. Právě proto, mohl bych napsat, to funguje.

Pražský hrad a zlatý řez
Není pochyb, zlatý řez na této rychlofotce z mobilu najdeme opravdu snadno, Hrad něm opravdu leží…

Ba co více, pokud tedy (pokračuje ona teorie a častý motiv článků) při příštím cvaknutí foťákem či mobilem použijete zlatý řez, budete jako staří mistři, kteří ho používali jako na běžícím pásu.

Zkrátka: díky zlatému řezu se z fotky vašeho dítěte snadno stane Mona Lisa.

Prosté, že?

Pokud jste to někdy zkoušeli v praxi, patrně rezignovaně kroutíte hlavou, protože takto prosté to zase není.

Zlatý řez může, ale nemusí ve fotce být. A může, ale nemusí ji pomoci.

zlatý trojúhelník
A co zlatý trojúhelník? O tom se mluví méně, ale najdete ho docela často – zda více méně nepochybně pomáhá harmonii fotky díky přesnému umístění hlavy dámy v pozadí.

Ještě jednou: co opravdu je zlatý řez

Jste trochu zmateni? Já vás varoval, ale opravdu se snažím to vysvětlit.

Tedy ano, není žádných pochyb, že zlatý řez dělá to, co dělat má: podporuje “krásu” v obrazu, designu, fotce…

Ale:

1. není to povinnost, není to něco, bez čeho dobrá fotka nemůže vzniknout – pokud byste nyní začali zkoumat všechny možné slavné fotky, opravdu nemalá část z nich nemá se zlatým řezem nic moc společného

2. zlatý řez sám o sobě nestačí, je opravdu nesmírně cennou pomůckou, ale jen jedním z mnoha faktorů, který může (avšak nemusí) přispět k dokonalé kompozici

Moje definice: Zlatý řez je fascinující geometrický princip, který je zcela nezbytné znát a mít před ním úctu. Ne však jako spoutávající povinnost, ale jako jasný důkaz, že bez “neviditelných” principů geometrie se prostě neobejdeme...

Zlatý řez ve fotografování
Zlatý řez může mít hodně podob, často – pravda – jde opravdu jen o hledání symetrie a pravidelnosti.

Zábavná vsuvka a poslední rána jistotám

Pokud jste ochotni nechat se “zmást” ještě více, nemůžu si odpustit zábavnou vsuvku. “Každý ví”, že zlatý řez je možné najít v přírodě, v pravidelné kráse ulit, ve starověké architektuře, o dílech slavných malířů nebo logu firmy Apple nemluvě…

Pokud se ale dáte do bádání, zjistíte pozoruhodný až neuvěřitelný fakt: dost možná to tak není. Ke každému ze zde uvedených případů najdete poměrně sofistikované vědecké rozbory, že ulity se na zlatý řez napasovat nedají, Řekové tento pojem vůbec nepoužívali, v jablku od Applu není… A malíři? Asi nejhezčí historkou, kteoru jsem zaznamenal, je nekonečná odborná debata o tom, zda francouzské malířské sdružení Section d’Or (Zlatý řez) ve svých dílech používalo počátkem dvacátého století zlatý řez, nebo ne. (Spíš ne).

Slyšíte to? Není jisté, zda sdružení Zlatý řez používalo zlatý řez?!

Co z toho plyne? Že vše je trochu jinak, ale zlatý řez za to nemůže.

Zlatý řez v umění
Analýza slavného obrazu Použil Albert Gleizes v roce 1912 zlatý řez, nebo ne? Tato analýza dokládá, že ano… I když tedy…Albert Gleizes, 1912, Les Baigneuses – zdroj: Wikimedia Commons (Public Domain)
Mona Lisa a zlatý řez
Vezměte jeden zlatý řez, nacpěte ho do fotky a budete jako Leonardo da Vinci! (No, tak jednoduše to právě nefunguje…)… Podklad: Wikimedia Commons

Pravidlo třetin je skvělé (ale není to zlatý řez)

Jeden pojem tu ještě nezazněl, tedy to pojďme napravit – oním pojmem je tzv. pravidlo třetin. To je taková ta mřížka dělící (například) v hledáčku fotku na třetiny.

Pravidlo třetin tradičně zní: Fotce můžeme výrazně pomoci, pokud umístíme to podstatné z ní poblíž průsečíků těchto třetin (a pokud situace dovolí, hezky budou fungovat i třetiny protilehlé pro více motivů).

Pravidlo třetin
Asi nejklasičtější role pravidla třetin: pokud umístíme to podstatné na průsečík třetin (zde oko), fotce to nejspíš pomůže.

Samozřejmě, tohle funguje opravdu skvěle. Často lidem na kurzech říkám, že pokud chtějí slyšet nejuniverzálnější kompoziční pravidlo, je to právě tento jednoduchý princip. Prostě se jím opravdu nedá nic pokazit.

A častá věta tedy zní: To pravidlo třetin, to je vlastně také zlatý řez.

Jenže není. Pravidlo třetin je pravidlo třetin. Není to zlatý řez.

Ano je, mu podobné, ale není to to samé. Vadí to? Vůbec ne, naopak, ale musíme udělat ještě jeden krok…

pravidlo třetin
Pravidlo třetin v praxi – zde hlavně jako prvek doplňující harmonii ve smyslu vertikálních třetin (foceno přes aplikaci Wise Camera).

Magická síla neviditelné geometrie

Udělejme nyní důležitý krok mimo – k něčemu, o čem možná ani nemáte tušení a možná vám v souvislosti s focením bude připadat zcela šílené. Také se rádi díváte na krásné knížky? Obdivujete se ladnosti písmenek, tilulků, fotek, zkrátka typografii či grafickému designu?

Tedy vězte, že ta “náhodná” uskupení, tzv. zlom plakátů, letáků, knih, časopisů vůbec není náhodný a odehrává se nad neviditelnými čarami “mřížek”, které textu, titulkům i fotkám dávají jasný řád.

Jinými slovy, ono krásno je přesně definované pravidelností v pozadí. Zrušme pravidelnost, nastane chaos. Stránka přestane fungovat.

A u fotek i obrazů je to stejné: na pozadí jejich krásna existuje pevný řád, který má smysl odhalovat, ať už s pomocí zlatého řezu, nebo bez něj.

typografie
Co má společného utváření letáků, časopisů, knih s fotografováním? Mnohem více, než se zdá, i zda se vše řídí geometrií, která – což je podstatné – není vidět na první pohled… Zdroj: Free Editorial Layouts – Chandesh Tk / behance.net/chandesh

Pokus: Zlatý řez + pravidlo třetin

A co kdybychom tedy zkombinovali obě oblíbené mřížky – tu zlatého řezu a tu pravidla třetin?

Je to vlastně docela hezký experiment… Co myslíte? Následující portrét ukazuje, že to vlastně funguje velmi hezky.

Pokud byste si nyní začali hrát a tuhle “zdvojenou mřížku” začali přikládat na své (či cizí) hezké fotky, skupina toho, kdy to bude pasovat, se skokově zvýší.

A hlavně to ukazuje ono podstatné pravidlo: bez geometrie to opravdu nejde, jen je zbytečné/chybné nechat se zavřít do příliš těsných pravidel…

Chcete-li, pusťte prostě čáry zlatého řezu, pravidla třetin a vůbec všech těch obrazců z hlavy. Umisťujte to podstatné někam k pomyslným průsečíkům, tím se nikdy nic nezkazí. Dívejte se na fotky a obrazy kolem vás a bádejte nad tím, co se odehrává na jejich pozadí. A vytvářejte si svoji vlastní sbírku tvarů, které funguje… Přesně tak to dělají zkušení fotografové.

Toto se stane, když přes sebe přeložíme mřížky zlatého řezu a pravidla třetin… Prostě nám to nenápadně připomene, že se hodí obé – a že geometrie jako taková je zcela zásadní, ne nutně přesně to, kterou čarou se budeme řídit.

Shrnutí: Zlatý řez = klíčový odrazový můstek

Co z toho všeho plyne?

1. Zlatý řez je fascinující princip, který je třeba znát, milovat, mít před ním úctu, ale nedělat z něj, co není: tedy nezbytný návod zaručující krásné fotky.

2. Zlatý řez vás nasměruje k tomu zásadnímu, že na pozadí dobrých fotek se téměř vždy dají vysledovat pozoruhodné geometrické principy.

3. Tajemstvím krásna obrazů i fotek je většinou nějaký pevný geometrický řád, který má smysl odhalovat, ať už s pomocí zlatého řezu, nebo bez něj.

4. Hraní si se zlatým řezem a pravidlem třetin je skvělým odrazovým můstkem k pochopení tajů kompozice, tedy fotografování jako takového…

Tedy držím palce!

Prozkoumat kurz Tajemství kompozice

Tajemství kompozice – nový online kurz

 

Video: Zlatý řez v praxi – na kole Valašskem

 

O autorovi: Jan Rybář
Mnoho let propojuje různé světy fotografování: v roce 2004 vyhrál hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, provozuje web Fotoguru.cz, vede oblíbené kurzy fotografování tradiční i onlinové (na tomto webu). Vystudoval geologii a mezinárodní vztahy (v Praze a ve Skotsku), jako reportér MF DNES (1997-2009) projel celý svět, napsal pár knih. Srdcem zůstává novinář.

One Comment

  1. Vážený pane Rybáři, děkuji za skvělé video „Zlatý řez v praxi – na kole Valašskem“. Natočil jsem spoustu materiálu v příšerných kompozicích a tak debat o zlatém řezu a pravidle třetin není nikdy dost. Za jednoduché a srozumitelné instruktáže ja osobně dávám ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️. S pozdravem Karel Greif

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*